Friday, August 17, 2012

Montage # 67 - The Sea and the Beach / La mer et la plage




As of September 21, 2012, this montage will no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / A compter du 21 septembre 2012, ce montage ne sera plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:

http://archive.org/details/TheSeaAndTheBeach




pcast067 Playlist

=====================================================================
English Commentary – le commentaire français suit

Most of us will end up here this Summer - a hot and muggy but almost drought-like in Eastern Canada. In Ottawa, we have a few beaches off the Ottawa River, one of them happens to be about 4 km from my place, on a small patch of land known as Petrie Island, home to many turtles (so many, in fact, that we can't walk our dog on the island...)

Let's start our musing with the beach... No trip to the beach is complete without some of that Surf music we enjoyed in the 60's. For my money, Jan and Dean are them epitome of the Beach sound movement, sounding more "garage-like" than their more famous counterparts, the Beach Boys. Surf City happens to be a song Brian WIlson of the Beach Boys wrote for Jan and Dean to record.

In the mid-70's, the Steven Spielberg film Jaws single-handedly caused the beach to be, well, less of a tourist destination... That, and Shark Week:

 
Jaws, in spite of a large investment in mechanical shark technology, their many technical breakdowns caused filming delays and did not amount to much footage. However, the two-note tuba leitmotiv that John Williams assigned to the shark in the score he wrote for the film, along with his strong use of music to create suspense largely made up for that problem... in spades.

The Sea, however, turns out to be a much more popular topic in music, going back to Vivaldi's Tempesta di Mare (featured in a montage during our Tchaikovsky series) and all the way through to modern days... From Mendelssohn's setting of Goiethe's Calm Sea and Prosperous Voyage (which we will get to in a couple of weeks with Beethoven), Ravel's drifting rowboat in Une Barque sur l'Océan, and Sousa's stirring Hands Across the Sea...

No one work quite captures the Sea as a living and breathing entity like Debussy's trpitych La Mer. I chose to give you the entire work here, as performed by Milan Horvat and the Austrian Radio Symphony, in this oft-reissued recording which stands the test of time.

Back in November last year, we played the suite from Richard Rodgers' music to the TV series Victory at Sea, and the Song of the High Seas - whose initial 15 seconds served as the series's opening vredit music, fully captures the raw power of the waves and the craft of the US Navy.

Finally, Vaughan-Williams' first symphony, nicknamed A Sea Suymphony, combines the music of the sea to the words of American  poet Walt Whitman's Leaves of Grass. The first movement stands alone as an ode to the sea, and the seafarers. A complete performance by Sir Adrian Boult and the London Philharmonic can be found here:

http://www.mqcd-musique-classique.com/forum/showthread.php?t=5048


I think you will love this music too


====================================================================
Commentaire français

Une destination populaire pour les vacances, la plage représente un endroit qui permet de mieux survivre la canicule qui engoûffre l'Est du Canada cet été. Ici à Ottawa, on compte quatre plages publiques le long de la rivière Outaouais, et celle qui se trouve la plus à l'Est est à 4 km de chez-moi...

Notre réflexion commence justement à la plage, et j'ai retenu une paire de sélections appropriées pour le montage de cette semaine. Pendant les années 50 et 60, les Beach Boys dominaient le palmarès avec leurs chansons dédiées à la plage, aux planches et aux jolies filles en bikini... Le son des Beach Boys, hormis ses harmonies particulières, reste un son très, peut-être même trop, affûté et manque la spontanéité des "groupes de garage", comme celui du duo Californien Jan et Dean, qui ont collaboré avec Brian Wilson  des Beach Boys sur un bon nombre de succès, dont celui que j'ai choisi, Surf City.

Aujourd'hui on fréquente les plages avec empressement, mai ce n'était pas le cas au milieu des années 70 et ce - en grande partie - à cause du long métrage de Spielberg les dents de la mer (VF de Jaws). Le film a atteint une grande notoriété populaire, mais également à l'intérieur de l'industrie cinématographique à cause des problàmes techniques suscités par l'usage de requins mécaniques. La plupart des séquences avec les requins ont fini sur le plancher de montage, et le film a simplement changé de cap, usant du simple léitmotiv de deux notes au tuba et de la trame sonore composée par John Williams.

Ah... la mer...



La mer a inspiré bon nombre de compositeurs, de Vivaldi à Michel Rivard en passant par Mendelssohn, Ravel et Sousa et Richard Rodgers . J'ai retenu deux oeuvres majeures qui par leur ampleur sont pour toujours associées è la mer...

À commencer lapar le triptyque impressioniste de Debussy La Mer, présentée ici intégralement dans un enregistrement ré-édité à souhait signé Milan Horvat.

De Vaughan-Williams j'ai retenu un extrait de sa première symphonie, surnommée A Sea Suymphony, (trad. lit. une symphonie marine) qui met en musique et s'iunsplire de la poésie de l'Américain Walt Whitman.

Performance intégrale: Isobel Baillie, soprano, John Cameron, baryton, Orchestre philharmonique de Londres, Adrian Boult (1953)
http://www.mqcd-musique-classique.com/forum/showthread.php?t=5048

Bonne écoute!

No comments:

Post a Comment