Friday, February 17, 2012

The music of Lent / La musique du carême


English  – le texte français suit

In the Christian tradition, Lent is the period of the liturgical year from Ash Wednesday to Easter. The traditional purpose of Lent is the preparation for Holy Week and Easter through prayer, repentance, almsgiving and self-denial.

Even if I am not over-the-top religious, Lent is a time for pause and  introspection and in these pages will be an opportunity to sample more sacred and spiritual titles. Last year, I made two specific related posts:

Montage #3 - Agnus Dei
Music for an Easter Vigil

This year, I plan a few things over my different platforms To begin, Pierre’s Tuesday Blog will feature organ playlists of compositions (and performances) by Olivier Messiaen, Marcel Dupre, Charles-Marie Widor and Healey Willan.

On Once or Twice a Forthright, we will be sampling choral music by Francis Poulenc, as well as a Public Domain recordings of Verdi’s Requiem, Beethoven's Christus am Ölberge, Mgr. Richard J. Schuler and his musical legacy and J.S. Bach’s St-Matthew Passion. There will also be a post comparing different reordings of Mahler’s Symphony no. 2.

Lastly, there will be a pair of Lenten posts on ITYWLTMT, including an “all Organ and Orchestra” programme and a feature on the music of Olivier Messiaen which, coupled with the PTB organ post, will commemorate the 20th anniversary of the French composer’s passing.

Texte français


Dans la tradition chrétienne, le carême est la période de 40 jours qui précède Pâques. La période commencera ce mercredi (le mercredi des cendres), et sert de prériode de réflexion , de préparation et de privations...

Je ne me considère pas ultra-Catholique, mais s'il y a une période où je cherche des moments afin de me recuiellir spirituellement, ceci sera ma période de prédilection!

Dans ces pages, et dans mes autres plateformes, je profiterai de l'occasion pour offrir des programmes axés sur des musiques sacrées et spirituelles, dont au moins un billet de faveur qui reprendra un montage du carême de 2011 en français.


J'aurai également des Mardi en Musique autour de la musique pour orgue composée ou imterprétée par Olivier MessiaenMarcel DupreCharles-Marie Widor et Healey Willan.

Sur Quinze que j'en pense, je prévois des billets sur les musiques chorales de Francis Poulenc, et d'autres illustrations musicales pertinentes au carême, dont un billet spécialement pour une vigile pascale.

Finalement, dans mes blogues et montages du vendredi, un concert "orgue et orchestre" et un montage sur la musique spirituelle d'Olivier Messiaen qui  est décédé il y a vingt ans cette année.







No comments:

Post a Comment