Friday, August 31, 2012

Montage # 69 - Concluding the Beethoven Project / Conclusion du projet Beethoven



As of October 5th, 2012, this montage will no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / A compter du 5 octobre 2012, ce montage ne sera plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:

http://archive.org/details/ConcludingTheBeethovenProject


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English Commentary – le commentaire français suit

A little more than a year ago, we launched the Beethoven Project  with a post and montage that recreated large portions of Leonard Bernstein’s final concert. The project presented all of the Beethoven symphonies, complete or partial performances of all his concerti, and allowed us to sample other works along the way.

Today, with the David Oistrakh recordings of the two Romances for violin and orchestra, we have now completed the project. However, today’s montage adds a few more notches on our Beethoven belt.

When reviewing the Kinsky catalogue of Beethoven’s compositions, we notice a large number of works with a choral flavour starting at op. 112 – some of these works like the Choral (Ninth) Symphony (op. 125), the Missa Solemnis (op. 123) and the Ruins of Athens (op. 113) were the object of past musings in our Tuesday or Friday series.

In the mid-1970’s, a then freelancing Michael Tilson Thomas – in the midst of a Beethoven cycle with the English Chamber Orchestra – recorded many of Beethoven’s late choral works, including the incidental music to Konig Stephan (op. 117), the brief cantata Meeresstille und gluckliche Fahrt (op. 112) and a few more works for chorus, and instrument combinbations, with the help of the London Symphony and the Ambrosian Singers.

Today’s montage presents the entire album, intersperced with the aforementioned romances (with Eugene Goosens conducting the Royal Philharmonic) and one last symphonic work…

In September last year, I put together a montage with the “thee E’s” – EgmontEmperor and Eroica – and highlighted Beethoven’s admiration and later his displeasure for Napoleon BonaparteWellington’s Victory is a work that commemorates the Duke of Wellington's victory over Joseph Bonaparte (the elder brother of Napoleon ) and his forces at the Battle of Vitoria in Spain on 21 June 1813 and not Wellington's defeat of Napoleon at the Battle of Waterloo.

"Wellington's Victory" is something of a musical novelty. The work was initiually commissioned by Beethoven’s friend Johann Mälzel, who talked him into writing it for his ‘mechanical orchestra’: the panharmonicon. The Panharmonicon could imitate all instruments and sound effects like gunfire and cannon shots, but Mälzel simply couldn’t build a big enough instrument to mimic the orchestral forces required! The full orchestration calls for two flutes, a piccolo, two oboes, two clarinets, two bassoons, a contrabassoon, four horns, six trumpets, three trombones, timpani, a large percussion battery (including muskets and other artillery sound effects), and a usual string section. It is interesting to note the greater number of trumpets than horns, and the expansion of brass and percussion forces.

I  think you will love this music too.

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Commentaire français


Entamé il y a plus d'un an  le projet Beethoven a fait du chemin depuis son lancement dans nos pages avec un éphéméride musical commémorant le dernie rconcert public dirigé par Leonard Bernstein. Depuis lors, nous avons monté toutes les symphonies et (soit en partie, soit en entoier) tous les concerti de Ludwig. Aujourd'hui, avec la performance des romamnces pour violon et orchestre sous l'archet de David Oistrakh nous amenons le projet à sa conclusion - mais pas sans offrir d'autres pièces afin d'ajouter des cordes à notre arc...

Le catalogue Kinsky souligne qu'il y a un bon nombre d'oeuvres pour choeur composées tard en carrière par Beethioven - et ce, à partir de l'opus 112. Certaines de ces pièces furent l'objet de réflexions dans cette série: telsla neuvième symphonie (op. 125), la Missa Solemnis (op. 123) et la musique de scàne pour  Die Ruinen von Athen (op. 113).


Vers 1975, le chef (alors itinérant) Michael Tilson Thomas –qui endisquait une int.grale des symphonies avec l'English Chamber Orchestra – endisqua un bon nombre de ces oeuvres chorales tardives, y compris la musique de scène de Konig Stephan (op. 117), la brève cantate Meeresstille und gluckliche Fahrt (op. 112) et d'autres oeuvres accompagné par le London Symphony et des Ambrosian Singers. J'ai mont. aujourd'hui le disque en entier, intercalé par lkes romances d'Oisstrakh et iun dernier coup de coeur...

Lors d'un billet de septembre 2011, (les trois E) j'ai discuté de Beethoven et son admiration et dédain subséquent pour Napoléon BonaparteWellingtons Sieg souligne la victoire du duc de Wellington sur l'armée dirigée par Joseph Bonaparte (le frère de l'autre...) àVitoria en Espagne le 21 juin 1813 - et non pas la fameuse victoire contre Napoléon à Waterloo


L'oevre est pleine de surprises et - surtout - tapageuse, assortie d'effets militaires.

Bonne écoute!

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