Friday, May 25, 2012

Montage # 56 - Brautigam & Beethoven


As of June 29, 2012, this montage will no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / A compter du 29 juin 2012, ce montage ne sera plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:

http://archive.org/details/BrautigamBeethoven

===================================================================== English Commentary – le commentaire français suit

Today’s montage completes our Beethoiven project  insofar as the piano concertos are concerned. (I plan one last montage later this year featuting the two romances for violin and orchestra). But first, a retraction:

In my post on PTB last month, I suggested that Ronald Brautigam recorded his Beethioven concero cycle on the FoirtepianoI stand corrected, as he does so on the modern piano. I guues I was confused by two things: one, he recorded the complete sonatas on the fortepiano and, secondly, the overall conception of the piece follows a HIP slant. After careful re-listening, I offer this retraction and hope I did not mislead any of you into buying this set based on the choice of solo instrument…

That having been said, the HIP approach and Brautigam’s incisive playing make the purchases worth it nonetheless. The Dutch pianist, nearly 60, is not necessarily a household name, but as his recordings on the BIS label multiply, he very well should be. In addition to Beethoven, he has recorded  Haydn and Mozart, Mendelssohn, Shostakovich and Hindemith... But it’s not Brautigam’s enviable technical polish that sets him apart from many of his colleagues, nor his lofty musical grasp. It is his individuality. He has a searching musical intelligence, a disarming self-effacement before the score, and an astonishing conscientiousness that, in combination, make him sound like no one else.

The concerti I chose come from two different CDs: the Second concerto (along with the discarded Rondo WoO 6 finale of the concerto) come from one recording which also features  Brautigam’s own recondtruction of the “concerto number 0” WoO 4, and the op. 61a concerto, which (unlike the Brahms violin coincerto adapted for piano we sampled last month) has the added legitimacy of having been adapted by Beethoven himself for his own use, assorted with a set of cadenzas.

In his DG recording of the concerto (not the one I featured on PTB on Tuesday), Wolfgang Schneiderhan makes use of these cadenzas for the concerto on the violin – they sound pretty cool if you ask me:


It is still quite unsettling to hear this concerto played with a piano soloist – but the result is surpriosingly fresh, especially whenb Brautigam provides the solo parts.

To complete the montage, the Fidelio overture - completing the set of Fidelio/Leonore overtures started last Summer.

I think you will love this music too!

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Commentaire français


Après plus d'un an, nous complétons essentiellement aujourd'hui notre projet Beethoiven avec cette paire de concerti pour piano - je compte publier un billet supplémentaire dans qielques semaines avec les romnces pour violon afin de clore le projet officiellement... Mais, avant de commencer, un errata::

Lors d'un Mardi en musique du mois d'avril, j'ai affirmé que le cycle des concerti du pianiste Néerlandais  Ronald Brautigam utilise un pianoforte - j'ai fait erreur: il utilise un piano moderne. La confusion vient du fait que son cycle des sonates de Beethoven fut exécuté au pianoforte, et que l'approche concertante (avec orchestre réduit) suit la mode dite authentique ou historique. Je vous présente mes excuses...

M. Brautigam, presque 60 ans, est un artiste un peu négligé. Toutefois, ses enregistrements pour la label BIS sont noimbreux et variés (allant de Haydn à Hindemith) exhibent un jeu intelligent et distingué. Son approche aérée des concerti de Beethoiven (accompagné par Andrew Parrott et l'orchestre Suédois de Norrköping) mériyte d'être évaluée par les mélomanes qui se respectent - à cause (ou en dépit) de la saveur HIP des interprétations.

En plus des cinq concerti, M. Brautigam inclut son adaptation du concerto WoO 4 (oeivre estudiantine appelée parfois le numéro zéro), l'adaptation de Beethiven de son concerto pour violon pour son usage personnel au piano et la fantaisie chorale.
.
Au programme aujourd'hui, en plus de Colin Davis durigeant l'ouverture (la quatrième) de l'opéra Fidelio, noys entendrons le tandem Brautigam/Parrott dans le deuxième concerto (avec, en prime, le rondo WoO 6 qui fut son finale original) et le concerto op. 61a.

Dans ces pages il y a quelques semaines, je voius ai offert une sélection de l'adaptation pour piano du concerto pour violon de Brahms. L'op. 61a de Beethoven a ceci de différent: parce qu'adapté par le compositeur, une certaine légitimité supplémentaire lui est conférée. Beethoven propose ses propres cadences - qu'on peut entendre jouées au violon par Wolfgang Schneiderhan sur son enregistrement avec Jochum sur DG (clip intégré au commentraire anglais ci-haut).

Reste toutefois qu'il est étrange d'entendre une oeuvre si célèbre exécutée sur un instrument autre que le violon...

Bonne écoute!


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